Plan: | De Tweeklank |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1672.BPHRTweeklank-VG01 |
De Structuurvisie Rijnwoude 2020 is vastgesteld op 29 Juni 2005. Een restrictief beleid ten aanzien van het Groene Hart en een uitgangspunt van bundeling van bebouwing zijn hierin van kracht. Binnen de door de provincie aangegeven maximale bebouwingscontouren, heeft iedere gemeente meer ruimte gekregen voor de ontwikkeling van 'stedelijke' functies. Het centrum van Hazerswoude-Rijndijk is hèt voorzieningencentrum van Rijnwoude. Bij het bestaande centrum zijn ruimtelijke mogelijkheden voor uitbreiding. De voorziening van onderwijs in combinatie met buitenschoolse opvang nabij het centrum van Hazerswoude-Rijndijk past binnen de visie van Rijnwoude met uitbreiding tot de voorziene mogelijkheden behorend.
De toekomstvisie welzijn is vastgesteld op 22 september 2005. De gemeente Rijnwoude bestaat uit vier kernen, waarvan Hazerswoude-Rijndijk er één is. De kwaliteit van het sociale leven binnen de kernen is hoog en bepaalt in belangrijke mate de sociale samenhang in de gemeente. Daarom stelt de gemeente de eigenheid van de kernen centraal. Dat betekent dat voorzieningen, organisaties en activiteiten zoveel mogelijk op kernniveau worden behouden.
Het onderwijs krijgt steeds meer financiële en inhoudelijke zelfstandigheid. Het maakt schaalvergroting interessant, omdat hierdoor de financiële ruimte optimaal benut kan worden. Door (regionaal) samen te gaan werken ontstaan sterke organisaties die het brede onderwijs op maat kunnen invullen. Als een gevolg van deze ontwikkelingen veranderen de eisen die aan schoolaccommodaties worden gesteld.
De gemeente Rijnwoude wil dat de school een brede functie gaat vervullen die een doorgaande leerweg mogelijk maakt. In deze optiek werken binnen deze Brede Schoolgedachte niet alleen de verschillende scholen in de vier kernen met elkaar samen, maar gaan zij ook verbindingen aan met andere partners, zoals het opvoedbureau, kinderopvang, het peuterwerk, welzijnsorganisaties, jeugdzorg-instellingen en sport- of culturele organisaties. Er bestaan verschillende Brede Schoolconcepten. De gemeente Rijnwoude wil in overleg met de scholen en de ouders concepten ontwikkelen die passen bij de vraagstukken en het potentieel van elk van de kernen. Waar mogelijk en gewenst, worden verbindingen met welzijn, zorg en sport gemaakt. Dit kan leiden tot verschillende uitwerkingen, wat tot uiting kan komen in de fysieke vertaling. Door ver- of nieuwbouw worden multifunctionele accommodaties gerealiseerd, die inspelen op de wisselende behoeften van verschillende gebruikers. De nieuwbouw van De Tweeklank is hier een uitstekend voorbeeld van.
Het onderwijs verandert qua inhoud, doelgroepen, organisatievorm en accommodaties. Het klassikale onderwijs verdwijnt en maakt plaats voor lesmethoden die direct tegemoet komen aan vragen van leerlingen. Daarbij wordt intensief gebruik gemaakt van nieuwe media. Het leren omgaan met kennis- en informatietechnologie is essentieel. Mede door de inzet van nieuwe media wordt gewerkt met groepen van wisselende omvang. Een andere ontwikkeling is de vraag naar doorgaand onderwijs. De informatiemaatschappij stelt hoge eisen aan actuele kennis van zaken en permanente educatie is nodig om bij te blijven.
Het onderwijs krijgt steeds meer financiële en inhoudelijke zelfstandigheid. Het maakt schaalvergroting interessant, omdat hierdoor de financiële ruimte optimaal benut kan worden. Door (regionaal) samen te gaan werken ontstaan sterke organisaties die het brede onderwijs op maat kunnen invullen. Als een gevolg van deze ontwikkelingen veranderen de eisen die aan schoolaccommodaties worden gesteld.
De gemeente Rijnwoude wil dat de school een brede functie gaat vervullen die een doorgaande leerweg mogelijk maakt. Idealiter werken binnen deze Brede Schoolgedachte niet alleen de verschillende scholen in de vier kernen met elkaar samen, maar gaan zij ook verbindingen aan met andere partners, zoals het opvoedbureau, kinderopvang, het peuterwerk, welzijnsorganisaties, jeugdzorg-instellingen en sport- of culturele organisaties. De Brede School wordt beschouwd als een belangrijk onderdeel van een sluitende aanpak voor de jeugd, waardoor mogelijke problemen preventief kunnen worden aangepakt. De Brede School is meer dan een onderwijsinstituut: het is een centrale ontmoetingsplek voor alle leeftijden met ruime openingstijden. Er bestaan verschillende Brede Schoolconcepten.
De gemeente Rijnwoude wil in overleg met de scholen en de ouders concepten ontwikkelen die passen bij de vraagstukken en het potentieel van elk van de kernen. Waar mogelijk en gewenst, worden verbindingen met welzijn, zorg en sport gemaakt. Dit kan leiden tot verschillende uitwerkingen, wat tot uiting kan komen in de fysieke vertaling. Door ver- of nieuwbouw worden multifunctionele accommodaties gerealiseerd, die inspelen op de wisselende behoeften van verschillende gebruikers.
De gemeente Rijnwoude streeft ernaar om voorzieningen zoveel mogelijk op kernniveau te behouden, waarbij de kern Hazerswoude-Rijndijk het voorzieningencentrum van de gemeente moet worden. De gemeente wil dat de school een brede functie gaat vervullen en verbindingen aangaat met andere partners zoals kinderopvang. De nieuwbouw van De Tweeklank past uitstekend binnen het beleid van de gemeente. De ontwikkeling past echter niet geheel binnen het vigerende bestemmingsplan. Voor deze ontwikkeling is daarom een nieuw bestemmingsplan noodzakelijk.