Plan: | De Tweeklank |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1672.BPHRTweeklank-VG01 |
De dorpskern Hazerswoude-Rijndijk zal in de komende jaren uitbreiden; aan de westzijde van de Gemeneweg wordt in het Westvaartpark een nieuwe woonwijk ontwikkeld en halte gemaakt voor de Rijn Gouwe Lijn. Wat westelijker komt in Groenendijk een woonwijk met ongeveer 750 woningen. Deze uitbreidingen zijn het gevolg van de herontwikkeling van de Oude Rijnzone. Deze vernieuwingsplannen geven de mogelijkheid het voorzieningenaanbod in het centrumgebied aan de toekomstige eisen te laten voldoen wat betreft kwaliteit en omvang. In de praktijk betekent dat meer winkels en betere onderwijs- en zorgvoorzieningen zullen worden gerealiseerd.
In 2006 zijn een verkenning en een haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden voor het centrum uitgevoerd. Hierover verscheen in mei 2006 het rapport 'Een steen in de vijver'. Dit rapport bood voldoende aanknopingspunten om de plannen verder uit te werken in een masterplan; dit is in 2007 opgesteld. Nadat duidelijk werd welke financiële gevolgen dit heeft voor Rijnwoude, is door gemeenteraad bepaald dat dit plan geen doorgang zal hebben.
In de komende periode wordt gewerkt aan een alternatief plan voor het centrumgebied. Dit betekent dat wordt onderzocht welke nieuwbouw- en verbouwmogelijkheden er zijn voor het winkelgebied Da Costasingel/Willem Kloosstraat.
Hiernaast wordt in samenwerking met de directie van De Tweeklank de nieuwbouw voor de brede school opgepakt. Bij deze planvorming worden de relevante partijen zoals ondernemers en schoolbesturen tijdig betrokken
De gemeente zet in op de versterking van dit centrumgebied, waarbij uit wordt gegaan van divers, efficiënt en intensief ruimtegebruik, rekening houdend met cultuurhistorische waarden (Structuurvisie Rijnwoude 2020).
Om de vervangende nieuwbouw van De Tweeklank mogelijk te maken is een nieuw bestemmingsplan noodzakelijk. Het betreft hier een zogenaamd "postzegelplan". Dergelijke plannen hebben een beperkt oppervlak en worden opgesteld om een specifiek project mogelijk te maken, in dit geval de sloop en nieuwbouw van de basisschool De Tweeklank en de toevoeging van de voorziening voor buitenschoolse opvang.
Ter plaatse van het plangebied wordt een brede school opgericht. De twee appartementengebouwen aan de Willem Kloosstraat en Herman Gorterstraat vormen samen een komvormige stedenbouwkundige ruimte, waarin de huidige en ook straks de nieuwe basisschool De Tweeklank gelegen is.
Afbeelding 2.3: schetsontwerp van de nieuwbouw van de basisschool De Tweeklank.
Zoals eerder aangegeven maakt de groene zone ter plaatse van De Tweeklank een knik. De speelplaats van het nieuwe ontwerp wordt omzoomd door bomen en volgt de bestaande knik in aanwezige groene zone in dit gebied zoals geïllustreerd is in afbeelding 2.4.
Afbeelding 2.4: Bestaande knik in groene zone in het plangebied.
Uit oogpunt van veiligheid is het raadzaam om het autoverkeer en voetgangers- en fietsverkeer zoveel mogelijk van elkaar te scheiden rond de school. Voor het autoverkeer is op de Potgieterlaan alleen een west-oostverbinding mogelijk. Het stimuleren van fietsgebruik en het maken van veilige fiets- en voetgangersroutes is uitgangspunt en staat centraal bij de verdere uitwerking van het ontwerp van de openbare ruimte. Hier wordt in paragraaf 2.3.4 verder op ingegaan.
De nieuwe De Tweeklank krijgt een stevige rug van metselwerk, die de vorm van de appartementen volgt, en die in deze komvormige ruimte een nieuw plein vormt aan zowel de Da Costasingel als de Potgieterlaan. De rug van metselwerk omvat vier clusters van vier lokalen op beide verdiepingen, die rond een speellokaal en aula gelegen zijn, die in de school een binnenplein vormen. De materialen en kleuren zijn warm en helder en in de naschoolse opvang zelfs huiselijk. Hieronder in afbeeldingen 2.5 t/m 2.7 volgen de artist impressions van het nieuwe gebouw.
Afbeelding 2.5: Impressie van de school vanaf de Da Costasingel hoek Herman Gorterstraat.
Afbeelding 2.6: Impressie van de school vanaf de Da Costasingel met het nieuwe speelplein en buurtplein op de hoek.
Afbeelding 2.7: Impressie van de school vanaf de hoek Da Costasingel en Potgieterlaan met het nieuwe speelplein en buurtplein op de hoek.
Er is een bezonningsonderzoek gedaan naar de gevolgen van het nieuwe ontwerp voor De Tweeklank en de direct omliggende woningen aan de Herman Gorterstraat en de Willem Klooslaan. Geconcludeerd kan worden dat de omliggende woningen gedurende de vier seizoenen nagenoeg geen schaduw ondervinden van het nieuwe gebouw. Alleen op de kortste dagen van het jaar (in december) ontstaat er in de vroege ochtens enige schaduw links onderin op het appartementengebouw aan de Herman Gorterstraat. De hinder is minimaal, dit omdat er op de begane grond van dit complex niet wordt gewoond. Het bezonningsonderzoek is in bijlage 1 bij de toelichting van het bestemmingsplan toegevoegd.
Langs de oostzijde van De Tweeklank ligt de Da Costasingel. Een wijkontsluitingsweg die, evenals de Melkweglaan, de achterliggende wijken naar de Rijndijk ontsluit. Tijdens de marktdagen neemt de Willem Kloosstraat deze functie over. De Da Costasingel heeft op dit moment een verkeersintensiteit van circa 4.400 motorvoertuigen per etmaal waarvan circa 600 in de ochtendspits (7:00 uur - 9:00 uur). De verwachting is dat dit de komende jaren nauwelijks zal toe- of afnemen. De Potgieterlaan heeft niet het profiel om doorgaand verkeer te faciliteren. Er zijn daarom enkele jaren geleden maatregelen getroffen om verkeer in deze straat te ontmoedigen. Daarom moet voorkomen worden dat de herinrichting van De Tweeklank leidt tot extra verkeer over de Potgieterlaan richting de Gemeneweg. Ook moet tijdens marktdagen de Willem Kloosstraat bereikbaar blijven voor verkeer van en naar de achterliggende wijken.
In de huidige situatie is het aantal parkeerplaatsen direct rondom de school beperkt. Vanwege de locatie van de school, dichtbij woningen en de winkelstrip, alsmede de korte piektijd tijdens brengen en halen van kinderen, is het uitwisselen van parkeerplaatsen ten behoeve van de verschillende functies goed mogelijk. Een toename van het aantal parkeerplaatsen is vanuit het oogpunt van behoud van de kwaliteit en leefbaarheid in de openbare ruimte en de beperkte periode waarin in de parkeerbehoefte moet worden voorzien, niet wenselijk. Omdat de school meer leerlingen zal gaan huisvesten, zal de vraag naar parkeerplaatsen echter niet afnemen. Het areaal aan parkeerplaatsen nabij de school dient daarom minimaal gelijk te blijven. Het faciliteren en stimuleren van het (veilig) gebruik van de fiets is daarbij ook een voorwaarde.
Zeker bij een school is er behoefte aan een veilige verkeersomgeving voor fietsers en voetgangers. De functies van de omliggende wegen en de parkeerbehoefte leveren restricties bij het ontwerpen van de openbare ruimte. Het ontwerp van de openbare ruimte dient binnen het plangebied zodanig te zijn dat de school op veilige wijze bereikbaar is voor zowel ouders als kinderen.