direct naar inhoud van 2.6 Gemeentelijk beleid
Plan: N207 - Noord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0484.B110N207noordaadr-VA01

2.6 Gemeentelijk beleid

2.6.1 Structuurvisie Verkeer en Vervoer

De Structuurvisie Verveer en Vervoer beschrijft het wensbeeld van de toekomstige verkeersstructuur in de stad Alphen aan den Rijn en is op 11 juli 2013 door de gemeenteraad vastgesteld.

Het is een uitwerking van het door de gemeenteraad gekozen scenario Stadsring (Scenario 2). Met het vaststellen van de visie wordt de opgave voor de toekomstige verkeersstructuur voor het stedelijke gebied van Alphen aan den Rijn duidelijk. De visie is gebaseerd op het scenario Stadsring. Hierin leidt een geheel aan maatregelen waaronder de rondweg het autoverkeer meer en eerder naar de randen van de stad en wordt het fietsgebruik bevordert op de korte verplaatsingen.

Een van de belangrijke elementen van de visie is de ring om Alphen aan den Rijn. Het externe verkeer gebruikt meer de randwegen om de stad. Het sluiten van de buitenring om Alphen aan den Rijn maakt deel uit van de visie. Net zoals dat alle kruisingen met de N11 ongelijkvloers zullen zijn en de N207 zal worden verbreed. Alphen aan den Rijn ligt op het snijpunt van doorgaande regionale oost-west en noord-zuid verbindingen.

De wegen in het gebied binnen de Stadsring krijgen meer functie voor het verblijven en het ontsluiten van directe bestemmingen in het gebied. Het fietsen langs deze routes wordt aangenamer en sneller. Ook de ruimtelijke inrichting en kwaliteit kan hierdoor verbeteren. Aandachtspunt vormen de routes voor het openbaar vervoer, die ook door het centrale gebied van de Stadsring lopen. De Inter- of Qliner Alphen aan den Rijn-Schiphol is een belangrijke lijn, die 24 uur per dag 7 dagen in de week rijdt. De busbanen langs de N207 leveren snelheidswinst op. Ook in het stedelijke gebied worden mogelijkheden gezocht voor versnelling. Bij herinrichting van routes moet hiermee rekening gehouden worden.

Het realiseren van de gewenste verkeersstructuur vergt aanpassingen aan de bestaande infrastructuur en de reeds geplande maatregelen. Voor 2014/2015 staat gepland de verbetering van de N207 tussen Alphen a/d Rijn en A4 door aanleg vrije busbanen tot de A4 en 2x2 rijstroken tussen de Eisenhowerlaan en de Kruisweg te Woubrugge. Hierbij worden de busbanen tussen de Kruisweg en A4 geschikt gemaakt als doelgroepenstrook waardoor openstelling voor vrachtverkeer mogelijk is.

2.6.2 Beleidsvisie externe veiligheid

De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 1 maart 2012 beleidsvisie externe veiligheid van de gemeente Alphen aan den Rijn vastgesteld. In deze beleidsvisie heeft de gemeente vastgelegd wat haar beleid is ten aanzien van risicovolle activiteiten in de gemeente en de relatie van deze risicovolle activiteiten met kwetsbare en beperkt kwetsbare bestemmingen zoals woningen, winkels, recreatie-inrichtingen etc.

In de beleidsvisie is een afwegingskader voor het groepsrisico opgenomen op basis van zonering van het groepsrisicodiagram (het fN-diagram).

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.B110N207noordaadr-VA01_0003.jpg"

Figuur 3: Beslismodel Beleidsvisie externe veiligheid Alphen aan den Rijn

Het model gaat uit van de oriƫntatiewaarde voor het groepsrisico. Aan de zones in het diagram zijn verschillende handelswijzen gekoppeld. Als de groepsrisicocurve voor een bepaalde activiteit of ruimtelijke ontwikkeling in een bepaalde zone uitkomt, volgt uit het beslismodel onder welke voorwaarden de activiteit of ruimtelijke ontwikkeling is toegestaan.

2.6.3 Duurzaamheidsagenda 2011-2014

Het algemene kader voor het milieubeleid van de gemeente Alphen aan den Rijn zal worden vastgelegd in de Duurzaamheidagenda "Samenwerken en Verbinden". Dit beleid kent een directe relatie met de ruimtelijke ordening, bijvoorbeeld met betrekking tot de doelstellingen voor duurzame inrichting, voor duurzame (steden-)bouw, alsook voor het klimaat en energiebesparing. De Duurzaamheidsagenda 2011-2014 is op 2 april 2013 door het college van Alphen aan den Rijn vastgesteld.